keskiviikko 23. lokakuuta 2019

Pelivalmennus innostaa, kannustaa ja auttaa oppimaan kokemuksista.

Ensimmäisten valmentajan kanssa toteutettujen harjoitusten jälkeen olimme energiaa täynnä ja aivan tohkeissamme. Kokemus oli mahtava ja kaikista tuntui, että olimme oppineet paljon, mutta edes kysyttäessä kukaan ei välittömästi harjoituksen jälkeen osannut tarkentaa opittuja asioita mitenkään.

Yön yli nukkuminen auttoi hieman ja pystyimme tekemään jonkinlaista yhteenvetoa opitusita asioista tai pikemminkin asioista, joissa meillä on vielä paljon oppimista.

Ensimmäinen on kartan ja paikkojen nimien tuntemisen tärkeys. On pystyttävä nopeasti ja selkeästi viestimään muille esimerkiksi missä vihollinen on, minkälainen vihollinen on kyseessä ja mihin suuntaan hän/he liikkuvat. Ilman kartan tuntemista ja yhteisesti sovittujen paikannimien käytöä se on mahdotonta. Viestit, kuten Nyt niitä tulee, Sieltä niitä tulee, Pommi on täällä, Menen sinne, Tulen täältä,  ovat olleet meille liiankin tuttuja. Naurua ne ovat saaneet aikaan, mutta pelaamista nei eivät edistä. Kartan nimien kanssa tulee jatkossa melkoisia haasteita, sillä kilpailuissa pelattavia karttoja on seitsemän ja kaikkien paikat ja niiden nimet pitäisi tuntea.

Vaikka viestintä on tärkeää, on saman aikaisesti puhuttava mahdollisimman vähän ja kuitenkin annettava kaikki oleellinen informaatio. Turhan puhuminen on jopa haitallista, sillä se estää kuuntelemasta peliääniä ja sotkee sekä omia että muiden ajatuksia.

Kolmas onkin peliäänten kuunteleminen ja ymmärtäminen. Äänten avulla on mahdollista saada valtavasti enemmän informaatiota kuin olemme tähän mennessä ymmärtäneet. Hiekalla, betonilla tai puupinnoilla kulkemisesta lähtee erilainen ääni. Vastustajan kulkusuunta on ainakin jossain määrin pääteltävissä askeläänien perusteella. Kiikaritähtäimen käytöstä lähtee ääni, joka paljastaa pelaajan viholliselle. Äänen voimakkuus antaa viitteitä etäisyydestä. Vastustajien äänten kuuntelemisen rinnalla kannattaa myös huomioida, minkälaisia ääniä itse päästelee. Ne voivat olla joko tahallisia tai tahattomia. Ne tahattomat ovat niitä, jotka voivat koitua turmioksi.

Joukkuepelin kannalta vastustajaa koskevan tiedon hankkiminen ja välittäminen on avainasemassa. Kun pelaaja näkee vihollisen, siitä on heti kerrottava muille. Saman aikaisesti jokaisen kannattaa kuitenkin kysyä, missä muut viholliset ovat. Havaintojen tekeminen vastapuolen pelaajista on erityisen tärkeää myös siksi että, jos itse näkee vihollisen, niin on varmaa, että vihollinen on nähnyt sinut. Paikoilleen jääminen on silloin vaarallista ja paikkaa kannttaakin vaihtaa saman tien.

Toisella harjoituskerralla jatkoimme viestinnän ja erityisesti paikkatietojen kertomista muille pelaamalla kaksi erää botteja vastaan. Harjoituksesta teki erittäin opettavaisen ja samalla jänittävän se, että Nakk3 pelasi bottien kanssa vastapuolella. Samalla hän seurasi viestintäämme ja antoi reaaliaikaista palauteta sekä kommentoimalla että kysymällä, mitä eri tilanteissa huomattiin, mitä jäi huomaamatta, mitä viestittiin ja mitä olisi kannattanut viestiä. Tilanteet, joissa hän pääsi huomaamatta lähes viereemme, olivat myös järisyttäviä mutta erittäin opettavaisia. Toisaalta silloin, kun joku meistä sai hänet ammuttua, riemulla ei tuntunut olevan rajoja.

Seuraava harjoituksemme on tänäiltana. Jännittää hieman jo nyt. Samalla kuitenkin mielessä on toive, että harjoitus alkaisi saman tien.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suositukset

Defaulting Ancientin T puolella.

T puolen defaulteissa yritetään erän alussa ottaa alueita/paikkoja hallintaan ja hankkia mahdollisimman paljon tietoa vastustajasta niin, et...

Suosituimmat