lauantai 15. kesäkuuta 2019

Kuinka monta kertaa voi kuolla kymmenessä minuutissa?

Kysymys tuli mieleen, kun olimme eilen kolmen pelaajan voimin mukana harjoittelemassa Counter Striken pelaamista Deathmatch -ottelussa.

Deathmatch on ottelu- ja harjoittelumuoto, jossa on saman aikaisesti mukana kuusitoista todellista pelaajaa. Puolet pelaa poliisien ja puolet terroristien rooleissa. Ottelu kestää kymmenen minuuttia. Jokainen pelaaja on ottelussa mukana yksilönä ja yrittää ampumalla tuhota mahdollisimman monta vastapuolen pelaajaa. Samalla puolella pelaavia muita pelaajia ei saa ampua. Jokaisesta ammutusta vastustajasta saa pisteitä ja ottelun voittaa eniten pisteitä kerännyt pelaaja.

Meno on hektistä ottelun alusta alkaen. Vastustajat ovat nuoria ja pääosin kokeineita ja taitavia pelaajia, joten kuoleminen alkaa saman tien. Muutamassa sekunnissa pelaajat kuitenkin syntyvät aina uudestaan ja meno jatkuu keskeytymättä kymmenen minuuttia.  Aika rankkaa, mutta samalla hauskaa ja jännittävää. Hauskuutta lisää kuulokkeista kuuluvat joukkuekavererisen satunnaiset riemun kiljahdukset onnistumisten jälkeen. Enimmäkseen kuitenkin kuuluu tappioiden manauksia, pettymyksen tuhahduksia ja muita harmituksen ilmaisuja. Toisaalta myös monet tappiotilanteet ovat niin hauskoja, että ne saavat aikaan mahtavia naurunpyrskähdyksiä – ainakin jälkikäteen pahimmista  on kiva kertoa muille ja naureskella yhdessä.

Deathmatch -pelin avulla harjoitellaan erilaisten aseiden käyttöä, sillä jokaisen kuoleman jälkeen uudestaan syntyvällä pelaajalla on automaattisesti aina erilainen ase käytössään. Aseiden käytön lisäksi Deathmatch antaa erinomaisen mahdollisuuden harjoitella lähelle tulevan vastustajan kohtaamista. Alussa vastustajan yllättävä kohtaaminen saa helposti aikaan paniikkireaktion, jonka seurauksena itse toimii hutiloiden ja antaa vastustajalle turhan helpon voiton. Myös liikkuminen ja vastustajien havainnointi niin näköhavaintojen kuin liikkumisen ja aseiden lataamisen aiheuttamien äänten perusteellaa saa Deathmatchissa hyvää harjoitusta.

Vastausta otsikossa esitettyyn kysymykseen en varsinaisesti tiedä tai muista. Oma ennätykseni taitaa kuitenkin lähennellä sataa. Useiden kymmenien ottelujen jälkeen tulokset ovat pikku hiljaa parantuneet niin, että parhaimmilaan kuolemia on muutamalla kerralla ollut enää vain parikymmentä. Voisikohan asettaa tavoitteeksi ottelusta selviämisen ilman yhtään kuolemaa? Nykytaidoilla se kuitenkin tuntuu mahdottomalta, joten harjoiteltavaa riittää.

Yllä olevan tekstin kirjoittamisen jälkeen pelasin muutaman Detahmarch -ottelun. Tuloslistoista tuli esiin, että myös otteluiden voittajilla oli aina runsaasti kuolemia. Lohduttavaa huomata, että ilman kuolemia ei ottelusta ole mahdollista selviä. Sitä ei kannata edes yrittää, vaan kannattaa keskittyä vastustajien voittamiseen. Siitä saa pisteitä. Omat kuolemat eivät tuota miinuspisteitä vaikka näkyvätkin KD-suhteessa.

Karikojootti
Senior Fighter

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suositukset

Defaulting Ancientin T puolella.

T puolen defaulteissa yritetään erän alussa ottaa alueita/paikkoja hallintaan ja hankkia mahdollisimman paljon tietoa vastustajasta niin, et...

Suosituimmat